•Några kort om Sydafrika

[google-translator]

Sist jag skrev något hade jag precis passerat gränsen från Namibia till Sydafrika.

Det var några ganska blåsiga dagar där och därefter. Men lyckligtvis bara medvind.

Jag hade sett fram mycket mot Sydafrika. Jag har alltid varit nyfiken på landet. Uppfattat det som en oas i Afrika.

Och lite så var det också.

Jag valde att cykla ner längs med västkusten. Och det var inget dåligt val. Ett härligt landskap, och väl vid kusten var det stundtals som hemma. Människorna var otroligt hjälpsamma och gästvänliga. De gjorde nog det bästa mänskliga intrycket sedan folket i Sudan.

Jag cyklade några dagar söderut på huvudvägen mot Cape Town. Sedan tog jag av och tog mig utåt kusten. Väl där började också civilisationen. Det var inte längre 100km mellan byar och samhällen. Här var det mer folk.

Jag hade bestämt mig för dag då jag skulle vara framme vid Cape of Good hope, vilket gjorde att jag hade gott om tid på mig att ta mig neråt längs kusten. Under de sex dagar det tog mig gjorde jag knappt halvdagar på cykeln. Stannade i varje samhälle längs kusten för att avverka några timmar på något kafé eller resturang, eller bara längs stranden.

Den här delen av Sydafrika är vacker! Särskilt då man inte sett så mycket annat än öken och bush den senaste tiden.

Jag hade länge länge funderat på hur det skulle kännas när jag närmade mig slutet. Hela sista veckan var ganska speciell. När jag på min näst sista cykeldag såg bergen som omgärdar Cape Town i horisonten, var det väldigt speciellt. Jag cyklade större delen av dagen med gåshud och även några tårar i ögonen, bästa musiken i lurarna. Den känslan är svår att beskriva. Någonting som legat som en utopi framför en blir verklighet. Blir fysiskt synligt. Allt man upplevt längs vägen kommer över en och man sörjer att det nu är slut. Samtidigt som det ska bli väldigt skönt att få avsluta med.

Jag avslutade med 75 kilometer ner till Cape Point (cape of Good hope) dagen därefter.

Sen har jag tillbringat fem dagar i staden. Boende hos en familj i de nordliga utkanterna.

Lämna en kommentar

Upp ↑