•Gondar

[google-translator]

Skrivit 7/2 publicerat 9/2

Jag begav mig av från Khartoum med en riktigt skön känsla. Känslan av att äntligen vara på väg igen! Jag cyklade genom södra Sudan mot gränsen till Etiopien. Om det hade varit varmt i norra Sudan så började det snart bli olidligt varmt. 35-40 grader i skuggan skulle det bli. Om det nu hade funnits någon skugga.

Efter inte alltför många dagar nådde jag så gränsen till Etiopien. Jag skulle lämna det trevligaste landet jag någonsin besökt. Och äntra, det som i cykelkretsar är känt som det kanske värsta/otrevligaste landet i världen att cykla i.

De sista dagarna i Khartoum hade jag träffat två (enskilda) norrgående cyklister, som inte heller de hade något vänligare att säga om Etiopien.

Lågt ställda förväntningar alltså! Då kan det bara bli positivt.

Väl över gränsen gick det ur den synpunkten bra att ta sig till Gondar. Den stora staden i norra Etiopien som länge även var dess huvudstad.

Däremot hade det blivit riktigt varmt! Temperaturer på runt 50 grader i solen, i kombination av att man skulle ta sig upp till de 2250 höjdmetrarna som Gondar ligger på. Huvuddelen av stigningen var 30km lång. Dagen jag skulle ta mig genom dem är den värsta dagen hittills på denna resa. Hettan den dagen var den värsta jag upplevt.

Men fram till Gondar kom jag i alla fall. Och där väntade Jamie, Nia och även Daniel, som alla hade ”kört ifrån” mig under min långa vistelse i Khartoum.

Förutom dem träffade jag även en Belgisk tjej, Linde. Samt två britter, Matt och Reece som tar sig runt jorden på en scooter med sidovagn. Det blev några riktigt trevliga dagar i mycket gott sällskap!

Lämna en kommentar

Upp ↑